Jdi na obsah Jdi na menu
 


Mladá fronta DNES (19.1.2008) - Zóně chybí silnice, doprava kolabuje

5. 4. 2008

Zdroj: Mladá fronta DNES
Datum: 19.1.2008

Název: Zóně chybí silnice, doprava kolabuje
Chystá se jednání o další vozovce do průmyslové zóny

Liberec - Středa, krátce před druhou odpolední. Na křižovatce ulic České mládeže s výjezdem od Nisa Center bourají auta a kolize zablokuje na více než hodinu dopravu. V obří zácpě čeká i několik autobusů, které vezou lidi na směnu do firem v liberecké průmyslové zóně. Lidé nestíhají přijet na začátek odpolední směny včas a výroba v některých společnostech má problémy.

Poslední nehoda ukázala velký problém liberecké průmyslové zóny Jih v Doubí, který měl přitom být již dávno vyřešený. Do průmyslového areálu neexistuje žádná další příjezdová cesta a v případě havárie tu mohou auta uváznout i několik hodin. To může firmám, především v automobilovém průmyslu, působit i mnohamilionové škody.

Potíže ve středu měli ti, kteří přišli do práce pozdě kvůli nehodě. "V zácpě nám uvízly dva autobusy s lidmi na odpolední směnu, takže část výroby začala odpolední směnu se zpožděním, nesplnila plán výroby a ztráty bude muset nahradit mimořádnou směnou o víkendu," říká Ivana Koutová z Densa. "Současně platí, že si všichni musí dobu, o kterou přišli pozdě, napracovat," dodává. Podobnou zkušenost měly i další firmy.

Kolapsy jsou stále častější Doprava v průmyslové zóně čím dál více houstne a ke kolapsům dochází čím dál častěji. Řešením má být nová silnice, která však měla již dávno stát. Dosud je zóna průjezdná jen pro osobní automobily přes Pilínkov, což se místním příliš nelíbí. Kamiony mohou jet jen hlavní příjezdovou cestou.

Druhou silnici sliboval stát japonské společnosti Denso, když se o svém vstupu do Česka rozhodovala. Jenže zůstalo jen u slibů, dnes někteří lidé okolo problému dokonce tvrdí, že takový nárok nikde není smluvně. CzechInvest však nyní chystá další jednání. "Ve čtvrtek proběhne jednání na vrcholné úrovni, kde bude generální ředitelka CzechInvestu, prezident Densa, primátor i hejtman," řekla mluvčí CzechInvestu Lucie Králová. CzechInvest podle ní rozhodně nemá peníze na to, aby stavbu silnice za zhruba sto milionů korun zaplatil. "Je snaha nalézt prostředky z veřejných zdrojů, aby to nezatížilo Liberec," uvedla Králová. Liberec však podle primátora Jiřího Kittnera rozhodně nepočítá s tím, že by silnici platil. "My se k tomu nezavázali," říká primátor.

Ve hře je několik možných variant, kudy silnice může vést. Podle primátora město prosazuje spojku podle autosalonu Mercedesu, která by skončila na kruhovém objezdu v Doubí pod rychlostní silnicí na Prahu. Možné je ale také zónu napojit na chystaný silniční obchvat Liberce nad Pilínkovem. "Oceňujeme aktivity Czechinvestu, města Liberce i Libereckého kraje, otázkou zůstává, za jak dlouho řešení přijde," poznamenala Koutová.

(ilustrační úkol)

Jako první pojede:
a) modro-červený autobus
b) žlutý taxík
c) všichni zaráz a kdo víc troubí, ten má přednost

Obrazek