3.6.2005, Televize ČT1: Z Liberce zmizely poslední mechanicky ovládané závory na železniční trati
Moderátor (Kateřina Blechová):
Z Liberce zmizely poslední mechanicky ovládané závory na železniční trati. Byly zastaralé a často brzdily provoz. České dráhy je proto nahradily plně automatickým zařízením. I přesto zůstává na Liberecku řada železničních přejezdů, které nejsou správně zabezpečeny.
16 otočení klikou a závory v Pilínkově jsou dole. Dnes tu ale byla služba naposled. Ještě včera se tu řada řidičů rozčilovala. Mechanické závory značně brzdily provoz.
Řidič čekající na přejezdu:
Jsou krásné, staré a strašně dlouho dole. To je vždycky na 20 minut.
Stanislav Šetina, obyvatel liberecké čtvrti Pilínkov:
Nejhorší bylo zimní období, kdy závory bývaly i několik dnů permanentně zavřené, zamrzly mechanismy.
Tři ruční závory v Pilínkově teď nahradila automatika. Závory se spouští samy a provoz nijak nebrzdí. Zároveň se tím zlepšila i bezpečnost na přejezdu.
Miroslav Rešl, obchodní ředitel AŽD Praha:
Vlastně tady padá možnost selhání lidského činitele, která je vlastně největším problémem u mechanických závor.
Na Liberecku je i přesto stále řada přejezdů, které jsou chráněny zastaralými závorami nebo dokonce vůbec žádnými.
Jaroslav Špajer, vrchní přednosta ČD, Liberec:
Nejvíce těchto přejezdů je na Jablonecku, to znamená mezi Libercem a Jabloncem. Další přejezdy jsou na Frýdlantsku.
Nechráněné přejezdy přitom představují riziko. Řada řidičů totiž blikající světla bez závor podceňuje.
Zdeněk Exner, přednosta Správy zabezpečovací techniky ČD, Liberec:
Mohu potvrdit, že skutečně řidiči hazardují a vjíždějí často na přejezd, kde již běží výstraha a na poslední chvíli těsně před vlakem přejíždějí.
Množství nechráněných přejezdů za sebou komplikuje také situaci na trati Turnov - Jičín.
Jindřich Berounský, specialista Českých drah, Jablonec nad Nisou:
To spojení je opticky pro cestujícího velmi pomalé, protože vlaky musí zpomalit na rychlost 10 km/hod.
Na zabezpečení nechráněných přejezdů ale chybí prostředky. Dráhy proto chtějí alespoň vyměnit mechanické závory za automatické na Jablonecku, kde jich je nejvíc. Modernizace přejezdů mezi Jabloncem a Libercem plánuje Správa železničních cest na rok 2007. Náklady přitom odhaduje na 27 mil. Kč.