3.6.2005 11:42, ČTK: Z Liberce zmizely poslední mechanické železniční závory
LIBEREC 3. června (ČTK) - Z Liberce dnes zmizely poslední
mechanicky ovládané závory na železniční trati. Více než 60 let
staré ručně ovládané závory na frekventované trati z Liberce na
Pardubice nahradilo hned na třech přejezdech v liberecké čtvrti
Pilínkov moderní plně automatizované zabezpečovací zařízení.
Staré dřevěné závory pak železničáři rozřezali, o jednu z nich
projevilo zájem vratislavické Automuzeum CZ.
Z nádraží v Pilínkově obsluhovali železničáři nejen závory na
blízkém přejezdu, ale i na dalších dvou směrem k Liberci. Hlavní
přejezd budou chránit závory dál, ale plně automatizované, další
dva přejezdy dostaly světelnou signalizaci. Nové zařízení, jehož
vybudování přišlo České dráhy na 14 milionů korun, zvýší
bezpečnost na jedné z nejvytíženějších tratí kraje. "Jde o
moderní systém, stejný slouží na koridorech," řekl Zdeněk Chrdle,
generální ředitel firmy AŽD Praha.
Současně se starou technikou zmizí i pilínkovské nádraží.
Budovu, která je stejně jako místní železnice stará bezmála 150
let, železničáři zbourají. "Nádraží je v havarijním stavu,
nahradí ho nový otevřený přístřešek pro cestující," řekl
novinářům liberecký přednosta Jaroslav Šrajer. Současně se
závorami "na kliku" tak nádraží přijde i o personál, ten už podle
Šrajera nebude třeba.
Modernizaci přejezdů dnes uvítali pracovníci nedaleké
Preciosy i místní obyvatelé. Hlavně ti, kdo ke svým domovům
museli jezdit přes koleje, si po letech oddechli. "Hlavně na
dalších dvou přejezdech zůstávaly často závory stažené i několik
hodin nebo dokonce dní. Za tu dobu, co tu žiji, je nejméně
desetkrát lidé rozřezali, když se přes koleje nemohli dostat
domů," řekl ČTK Stanislav Šetina, který nedaleko přejezdu bydlí.
Podle Šrajera obsluha na další přejezdy neviděla a závory mohla
vytáhnout, až když z libereckého nádraží dostala informaci, že
vlak bezpečně dojel do stanice. "Jenže mezi tím jel třeba
nákladní vlak, a tak závory zůstávaly dole," vysvětlil Šrajer.
Podle Zdeňka Exnera ze správy zabezpečovací techniky je
podobných přejezdů v Libereckém kraji celá řada, zejména na
Jablonecku a Frýdlantsku. Také v libereckém obvodě Vratislavice
ještě jedny mechanické závory slouží. "Ještě letos by ale měla i
tam začít modernizace. Rozložena je do tří let, protože současně
musíme provést zabezpečení dalších šesti přejezdů," řekl Exner.
Celá akce podle něho přijde na 25 až 27 milionů korun.
Leona Vacková jpt