13.4.2005, Právo: Liberec možná oživí Hitlerovou dálnici
Ve stopách části starého projektu má jít přivaděč do zóny jih
Nový silniční přivaděč do zóny Liberec jih
Liberecká radnice možná oživí více než šedesát let starý německý projekt takzvané Hitlerovy dálnice. Na zkrácené části nerealizované nacistické stavby, do níž snad měl údajně patřit i futuristický tunel skrz Ještědský hřeben spojující Liberec se Světlou pod Ještědem, totiž město zvažuje postavit nový silniční přivaděč do průmyslové zóny Jih ve čtvrti Doubí.
Variant je více
Na projektu s radnicí pracuje i vládní agentura CzechInvest; stavba silnice je totiž součástí původního projektu průmyslové zóny. Zhruba tříkilometrová stavba by začínala sjezdem z výpadovky 1/35 Praha-Liberec v oblasti Dlouhého Mostu a přes Minkovice a Pilínkov by vyústila přímo v zóně na Heyrovského ulici. Právu to potvrdil Jan Jirotka z divize podnikatelských nemovitostí a regionů CzechInvestu.
"Stavba dalšího přivaděče do průmyslové zóny vychází z oprávněných požadavků společnosti Denso (japonský strategický partner zóny -pozn. red.). Plánovaná třetí přístupová komunikace do zóny byl totiž jeden z faktorů, proč se nakonec společnost rozhodla pro Liberec. CzechInvest financuje studii, která původně počítala se šesti až sedmi variantami přístupové komunikace a nyní se zúžila na zhruba tři varianty, a dokončena bude na přelomu dubna a května. Jednou z variant je i napojení na průtah 1/35," řekl Právu Jirotka. Silnice v koridoru Hitlerovy dálnice, kterou sami Němci svého času začali už stavět a jejíž pozůstatky je prý možné najít ve čtvrtích Karlinky a Machnín, by byla umístěna na třech mostních konstrukcích, díky nimž by se v Minkovicích a Pilínkově podařilo zachovat zdejší ekosystémy.
Další ze zvažovaných variant přivaděče je pak dvojice jednosměrných komunikací v délce zhruba jednoho kilometru, které by se z pražské výpadovky odpojily jen těsně před stávající průmyslovou zónou.
Samotná radnice spíše fandí variantě silnice v koridoru Hitlerovy dálnice, protože ta by dokázala z výpadovky a posléze centra města odvést značný objem automobilistů. "Pro nás je z hlediska rozvoje správná a perspektivní tato varianta. Nebude to žádná rychlostní komunikace, jen silnice 3. třídy, která odlehčí dopravě v daném území a centru," podotkl pro Právo náměstek primátora pro rozvoj Jiří Veselka (Unie pro sport).
Rozhodnou peníze
Konečné slovo nakonec ale zřejmě budou mít peníze. Verze á la Hitler totiž podle hrubých propočtů včetně výkupů pozemků vychází na půl miliardy korun, druhá kratší varianta pak jen na 150 miliónů. "Můžu vyloučit, že by něco přímo platil CzechInvest, my můžeme jenom připravit projekt na čerpání peněz ze strukturálních fondů nebo z programu na podporu průmyslových zón. Jakákoli realizace ale určitě nebude v letošním roce," dodal Jirotka.