Poslední otočení klikou od závor
Poslední otočení klikou od závor
Nevídaně rušno bylo v pátek 3. června na želeniční stanici Liberec - Pilínkov. Desítky místních obyvatel, ale také železničáři a představitelé města v čele s náměstkem primátora Pavlem Krenkem a tajemníkem magistrátu Markem Řeháčkem se přišly rozloučit s posledním mechanicky ovládaným přejezdovým zabezpečovacím zařízením.
Naposledy se dřevěné závory na třech pilínkovských přejezdech stáhly v devět hodin, aby o několik minut později na trati Liberec - Pardubice projel rychlík. Poté byly závory sejmuty a rozřezány. Od tohoto okamžiku byla uvedena do provozu automaticky ovládaná zabezpečovací zařízení, která během osmi měsíců a nákladem přes 14 milionů korun instalovala společnost AŽD Praha. Na pilínkovské přejezdy se použilo zařízení typu PZZ - RE/AC, které představuje nejmodernější dostupný systém v České republice. Jde o zařízení s elektronickými prvky zvyšující bezpečnost dopravy na přejezdech zejména bez závor. Tyto nové přejezdy jsou řízeny automatickým ovládáním jízdou vlaku s kontrolami ve stanici Pilínkov s vyloučením vlivu lidského činitele. Jeden z přejezdů je kromě světelné výstrahy vybaven i elektropohony se závorami. Všechny tři přejezdy jsou pak opatřeny diagnostickým zařízením, které zajišťuje sběr a přenos informací z tratě na pracoviště výpravčího.
Odstraněním starých mechanických závor se ulevilo zejména místním řidičům. Stávalo se totiž, že závory zůstaly staženy delší dobu než měly a před nimi stojící automobily se ocitly v "pasti".
Mechanické závory ještě fungují ve Vratislavicích nad Nisou na železniční trati Liberec - Jablonec nad Nisou, ale i jim brzy tzv. odzvoní.
Manipulaci se závorami si naposledy mohl vyzkoušet
námestek primátora Pavel Krenk...
... i tajemník Magistrátu města Liberec Marek Řeháček
Text a foto: Dagmar Vodvárková
Publikováno: 3. 6. 2005
Magda Malá