3.6.2005, Radiožurnál: V železniční stanici Pilínkov na trati v Liberci se dnes naposledy spustí závory ručně
Moderátor (Daniel Takáč):
V železniční stanici Pilínkov na trati v Liberci se dnes naposledy spustí závory ručně. České dráhy tam vybudují moderní systém. Je důvodem bezpečnost? Jedna z otázek Otázky dne s Václavem Nováčkem z Ministerstva dopravy. Pane Nováčku, dobré jitro.
Host (Václav Nováček):
Dobré jitro.
Moderátor (Daniel Takáč):
Vy jste vedoucím oddělení koncepcí a rozvoje na odboru drah. Tedy vrátím se té vlastně už položené otázce. Je důvodem bezpečnost toho, že zrušíte ty ručně stahované závory na tomto železničním přejezdu?
Host (Václav Nováček):
Samozřejmě, že je důvodem bezpečnost. Nahrazení mechanických závor, nahrazení vlastně lidské činnosti při obsluze přejezdového zařízení zařízením automatickým je jedním ze způsobů, jak zvýšit bezpečnost provozování drážní dopravy na železnici.
Moderátor (Daniel Takáč):
Tímto byste tedy měli eliminovat chybu lidského faktoru. Nicméně i zařízení může selhat. Jaká je pravděpodobnost chyby u automatického zařízení?
Host (Václav Nováček):
Samozřejmě zařízení může také selhat, nicméně zařízení je pravidelně kontrolováno. Nedokážu přesně říct v procentech, jaké procento je v možnosti toho, že zařízení nebude fungovat, ale rozhodně by to mělo být bezpečnější než při spoléhání pouze na lidského činitele.
Moderátor (Daniel Takáč):
Co to znamená pravidelně kontrolováno?
Host (Václav Nováček):
Pravidelně kontrolováno znamená, že jeho činnost sledují odborníci na zabezpečovací techniku. Krom toho je zachyceno toto signalizování i na monitoru u výpravčího nebo na zařízení zabezpečovacím v ovládací stanici.
Moderátor (Daniel Takáč):
Čili je tady teoretická možnost, že závory jdou spustit ručně, kdyby náhodou zařízení nefungovalo a výpravčí si toho všiml?
Host (Václav Nováček):
No, pokud zařízení nebude fungovat a výpravčí si toho všimne, zastaví vlak a zpraví ho rozkazem o tom, že závory nefungují, aby v tom místě, v tom kilometru jel zpomaleně a zpomalenou, sníženou rychlostí a věnoval pozornost přejezdu.
Moderátor (Daniel Takáč):
Nejvíce dopravních nehod se odehrává na nechráněných železničních přejezdech. Ale jsou i na těch chráněných. Existuje ještě nějaká jiná ochrana proti nebezpečí?
Host (Václav Nováček):
Prosím vás pěkně, já bych jenom tady se dotknul té otázky nechráněné a chráněné přejezdy. Ty přejezdy jsou samozřejmě všechny chráněné, některé jenom výstražným křížem, některé samozřejmě potom až závorami nebo jiným zařízením.
Moderátor (Daniel Takáč):
To je možná terminologie, ale fakticky když tam není výstražné zařízení, ani závory, tak ta ochrana není moc vysoká asi.
Host (Václav Nováček):
No.
Moderátor (Daniel Takáč):
Tedy ale já jsem se ptal na ty jiné možnosti ochrany před nebezpečím.
Host (Václav Nováček):
V podstatě jiné možnosti ochrany před nebezpečím jsou už jenom mimoúrovňová křížení, které je víceméně nákladné proti zabezpečení úrovňového přejezdu a není ani vyžadováno do rychlosti 160 kilometrů, v podstatě není vyžadováno při třeba modernizaci stávajících tratí, není toto vyžadováno, aby byly úrovňové přejezdy nahraženy mimoúrovňovými.
Moderátor (Daniel Takáč):
Ono i vybudování toho systému, o kterém mluvíme teď v souvislosti s Libercem, stojí hodně peněz. Vy zároveň hodně investujete do vybudování koridorů a proto některé přejezdy rušíte, což se nelíbí obyvatelům daných obcí. Už jste se nějak dohodli třeba na těch koridorech s obcemi?
Host (Václav Nováček):
No tak samozřejmě ta jednání probíhají. A pokud se týče koridorů, já nevím, 1. koridor, 2. koridor již modernizace na nich již skončila. Takže tam muselo k dohodám dojít, jinak by stavby nebyly povoleny. No u 3. tranzitního a 4. tranzitního koridoru České republiky, tam tato jednání probíhají. Samozřejmě, vždycky ta dohoda s obcemi je vázána pak na stavební povolení.
Moderátor (Daniel Takáč):
Kolik vybudování takových ochranných zařízení vůbec stojí?
Host (Václav Nováček):
Ano, mohu vám říct, že v podstatě na ministerstvu pracuje nějaká komise, která se tímto zabývá pravidelně pod vedením pana náměstka Kocourka a pravidelně se vyčleňuje na rok na zabezpečení železničních přejezdů zhruba 150 milionů korun ze státního fondu dopravní infrastruktury.
Moderátor (Daniel Takáč):
Václav Nováček, vedoucí oddělení koncepcí a rozvoje na odboru drah Ministerstva dopravy. Díky za rozhovor v Otázce dne, na shledanou.
Host (Václav Nováček):
Na shledanou.